Zadania specjalistów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
Psycholog szkolny:
- diagnozowanie potencjalnych możliwości ucznia;
- analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia;
- działania profilaktyczne w celu zapobiegania pojawianiu się problemów;
- doradztwo w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu;
- współpraca z rodzicami w zakresie zagadnień wychowawczych (wskazówki związane z zagadnieniami wychowawczymi, wskazanie odpowiedniej literatury);
- współpraca z nauczycielami i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów klasowych);
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej itp.;
- organizowanie warsztatów mających na celu itp. rozwój umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, kreowanie postawy asertywnej.
Pedagog szkolny/specjalny:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- współpraca z zespołem psychologiczno-pedagogicznym w celu opracowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego;
- współpraca z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej itp.;
Kto może się zgłosić?
- Uczeń, gdy:
- ma trudności w szkole z nauką lub w kontaktach z rówieśnikami;
- nie czuje się w szkole bezpiecznie (jest zastraszany lub dyskryminowany);
- w jego domu rodzinnym dzieje się coś, co utrudnia mu dobre funkcjonowanie.
- Rodzic, gdy:
- Nie radzi sobie z dzieckiem w domu lub zauważa negatywne przejawy jego zachowania;
- Chciałby lepiej zrozumieć swoje dziecko.
- Nauczyciel, gdy:
- Doświadcza trudności z uczniem lub zauważa konflikt między uczniami w klasie;
- Szuka nowych form pomocy mających swoje źródło w psychologii.
Godziny pracy
Psycholog:
Wtorek | Środa | Czwartek | |
Anna Piekarz
|
12:00-17:00
|
8:00-11:00
|
8:00-11:00
|
Anna Sowińska
|
10:40-11:40 | – | 9:40-11:40 |
Pedagog szkolny:
Poniedziałek | Wtorek | Środa
|
Czwartek | Piątek | |
Bogna Śmidowicz
|
9:45-12:45 | 11:30-12:45, 13:30 – 14:30 | 10:30-11:40, 12:25-12:45 | 9:45-11:40, 12:25-12:45 | 7:00-11:00 |
Pedagog specjalny:
Poniedziałek | Wtorek | Środa
|
Piątek | |
Joanna Kaczmarek
|
– | 8:00-9:30, 13:00-15:00 |
11:00-12:00 | 11:00-13:30 |
Dominika Paczkowska | 9:00-11:30 | – | 12:45-15:45 | 10:00-11:30 |